Mikulášská jízda parního vlaku 27. listopadu 2011. Zastavení v Boskovicích na Blanensku.

Název

Mikulášská jízda parního vlaku 27. listopadu 2011. Zastavení v Boskovicích na Blanensku.

Popis

Jednokolejná železniční trať Skalice nad Svitavou – Chornice byla vybudována na přelomu 19. a 20. století. Svými cca 33 kilometry patří k těm kratším. V minulosti tvořila důležitou dopravní tepnu údolí Malé Hané. V Chornici se větví západně do České Třebové a východně směrem na Prostějov. Dnes se pro ní prohánějí hlavně na svou dobu vydařené a pořád spolehlivé motorové jednotky osobní přepravy 810 vyráběné Vagónkou Studénka do roku 1982. Prošly mnoha inovacemi a nyní jezdí pod vyššími čísly. Stále však jich v původní verzi vozí cestující ještě docela dost.
Na malebném boskovickém nádraží nebývá většinou velké množství čekajících cestujících. Hodně lidí odvedla autobusová a hlavně individuální přeprava osobními vozy. Je to pohodlnější, někdy i levnější. Jinak tomu bylo v neděli 27. listopadu 2011. Po desáté hodině dopolední se nástupiště a rampa postupně zaplnily několika stovkami zvědavců s fotoaparáty a kamerami. Zraky všech se obracely k jihu. Brzy bylo jasné, oč jde. Z dálky se ozývalo chraplavé pískání parní lokomotivy a její příjezd táhlým kopcem od Skalice nad Svitavou prozrazovalo hlasité supění doprovázené hustým černým kouřem. Sklopily se závory na hlavní silnici č. 150 a za chvíli se historický vlak přiřítil za charakteristického skřípání brzd do stanice, kde zastavil, aby se zejména mladí podívali, jak se dříve cestovalo. My starší to máme pořád v živé paměti. Parní vláčky se tudy proháněly ještě v první polovině sedmdesátých let.
Chornický železniční klub pořádal pravidelnou okružní Mikulášskou jízdu z České Třebové přes Letovice, Skalici nad Svitavou, Boskovice, Velké Opatovice, Chornici zpět do České Třebové. Během téměř devítihodinové cesty se na mnoha zastávkách představila parní lokomotiva 423.009 přezdívana Bejček. Tato pečlivě naleštěná stará dáma byla vyrobena v roce 1922 tehdejší První českomoravskou továrnou na stroje v Praze pod číslem 923. Mašina má uspořádání náprav 1 ´D 1 ´, výkon asi 550 kW, přetlak kotle 12 Bar, maximální rychlost 50 kilometrů za hodinu. Je to typická lokomotiva pro kratší regionální tratě. U ČSD dosloužila 4. srpna 1970. Pak ještě šestnáct let pracovala na několika vlečkách. V roce 1986 byla v depu Letohrad opravena, aby reprezentovala při různých předváděcích akcích. Její životnost skončila na jaře roku 2008. Ujali se jí technici Letohradského železničního klubu, jenž byl založen 24. března 1999 jako občanské sdružení. Prošla generální opravou, kotel byl podroben tlakovým zkouškám a stroj opět jezdí v plné kráse pro radost malých i velkých. Díky obětavcům z Letohradu, kteří věnují stovky hodin svého volného času renovacím historických kolejových vozidel, můžeme opět obdivovat šikovnost techniků a dělníků dvacátých let minulého století a připomenout si starou zašlou slávu železniční dopravy.
Ve druhé polovině padesátých let, kdy naše území brázdilo nejvíce parních lokomotiv, se za jediný rok spálilo v jejich topeništích osm milionů tun hnědého i černého uhlí. Výroba parních lokomotiv byla ukončena v plzeňské Škodovce roku 1958, v ČKD Praha 1959. Parní vlaky na našich tratích úplně skončily v roce 1980. Na jejich památku se pravidelně pořádají nostalgické jízdy, mezi něž patří i ta Mikulášská.
Zájemci o svezení z Boskovic do některé ze zastávek nebo až do České Třebové si mohli zakoupit nažloutlé jízdenky z tvrdého papíru ve zvláštní starodávné pokladně zřízené k tomuto účelu. I tyto kartičky si mnozí z nás ještě pamatují. Zde je třeba uvést, že jízdné zaplatí asi 20% celkových nákladů prezentační akce, zbytek uhradí sponzoři.
Kromě uhlí spolyká kotel parní lokomotivy i velké množství vody. V Boskovicích proto přistavili místní hasiči cisternu k jejímu doplnění.
Zastávka trvala asi pětadvacet minut, kdy si mohli zájemci prohlédnout interiér vagónů s typickými dřevěnými lavicemi. Zejména děti využily možnost podívat se útrob lokomotivy na místa strojvedoucího a topiče. I já jsem tam na chvíli proklouznul a nelitoval jsem. Z dvířek roztopeného kotle sálalo horko, bylo cítit příjemnou nasládlou vůni páry. V kabině plné ventilů, trubek, táhel a tlakoměrů jsem si mohl jen povzdechnout: „Tak s tímhle bych neodjel.“
Bylo deset minut po jedenácté, nastal čas loučení s Boskovicemi. Hasiči odpojili hadice, topič přiložil, strojvedoucí otevřel ventily k pístům. Celá souprava se za hlasitého odfukování zahalená oblaky páry a kouře majestátně dala do pohybu táhlým kopcem směrem k další zastávce v Knínicích. Nezbývalo, než zamávat na šťastnou cestu…
Za Boskovice se předváděcí akce zúčastnila místostarostka Ing. Jaromíra Vítková s manželem Ing. Jaroslavem Vítkem, starostou Orla jednoty Boskovice. „Naše město společně s celou řadou partnerů, mezi něž patří především obce, kterými vlak projíždí a velké místní firmy, se též finančně podílelo,“ svěřila se místostarostka právě když historická souprava mizela za obzorem a zůstal po ní jen oblak tmavého dýmu stoupající k protrhané modré obloze.
Více: www.boskovice.cz
http://www.vsphz.cz/
http://www.lzkclub.estranky.cz/

Období

Statistiky

  • 46 fotek
  • 1 se líbí

Kategorie a štítky

Nastavení

Nahlásit album
Slevy 25 % platí na všechny dárky z fotek. Vytvořte si z vašich fotek snadno fotoknihu, plakát, fotky na zeď a další fotoprodukty. Sleva platí po zadání kódu: Vajicka
S kódem: Vajicka Akce platí do 14. 4. 2024
Zjistit více
Reklama

Pokračujte v prohlížení

Jestli se vám album líbí…

Přihlásit se na Rajče Prohlédnout znovu
Spustit prezentaci Zastavit
TIPZměny uložíte také pokračováním na další fotku či video a zrušíte je klávesou ESC.
Přidejte do popisu štítky (např. #svatba #cestování) a fotku či video tak objeví více lidí.
Mikulášská jízda parního vlaku 27. listopadu 2011. Zastavení v Boskovicích na Blanensku.
Komentáře Přidat