Druhý ročník Pochodu po dálničním tělese R43. Druhého září 2011.

Název

Druhý ročník Pochodu po dálničním tělese R43. Druhého září 2011.

Popis

Osvobozením v roce 1945 zanikl obří německý projekt dálnice, jež měla spojovat Rakousko přes naše území napříč Protektorátem Čechy a Morava s Polskem. Hned na podzim téhož roku Ministerstvo techniky v Praze rozhoduje o využití trasy německé dálnice pro budoucí severojižní obchvat města Brna v úseku Kuřim – Želešice – Rajhrad. Na sever od Kuřimi je plánována v trase německé průchozí dálnice kvalitní komunikace první třídy v polovičním profilu. Kuřim, Černá Hora, Boskovice, Jevíčko, Moravská Třebová. Dodnes se však nic neděje.
Podpořit výstavbu silnice R43 přišlo v sobotu 2. září 2011 na třista lidí, kteří se prošli nebo projeli na kolech po tělese takzvané Hitlerovy dálnice z obou směrů. Tedy z Brna Bystrce a od Moravské Třebové. Všichni se odpoledne sešli na výletišti v Mladkově u Boskovic, kde Klub českých turistů společně s Osadním výborem obce připravil bohatý kulturní program druhého ročníku Pochodu po dálničním tělese R43.
Setkání přišel pozdravit starosta Boskovic Ing. Jaroslav Dohnálek a místostarostka Ing. Jaromíra Vítková. Mimo jiné pozvala na osmý ročník Pochodu po stopách pátera Ševčíka z Boskovic do obce Vísky, který pořádá Orel jednota Boskovice za rok na konci srpna.
Vynikající odborník, historik a publicista Tomáš Janda, který se myšlenkou stavby dálnice dlouhou dobu zabývá nám k tomu poznamenal: „Původní německá dálnice měla vést z Vratislavi do Vídně přes tehdejší Protektorát Čechy a Morava. Dnešní komunikace R43 povede po její trase od Brna ve směru na sever k městu Moravská Třebová. Využití staré německé průchozí dálnice je nejvýhodnější způsob. Němečtí stavitelé prověřovali v roce 1938 mnoho variant řešení a jimi navrhovaná trasa byla tehdy nejméně náročnou. Při nové výstavbě by došlo k velkým úsporám. Bohužel po sedmdesáti letech nelze využít mostní konstrukce, musely by se kompletně opravit. S výhodou je možné navázat na zemní práce a co je hlavní, stát nebude muset vykupovat pozemky přes něž je trasa zamýšlena. Toto už se vyřešilo tenkrát, původní majitelé byli vyplaceni a pozemky po válce převedeny na český stát. Mezi Boskovicemi a Jevíčkem je vše jasné, pouze v okolí Brna nejsou ještě území ve vlastnictví státu, pouze je nutné dohledat doklady o jejich zaplacení. V 95% dokumenty v archivech Prahy a Berlína existují.
Se stavbou začít za stávající situace zatím nelze, není územní rozhodnutí. Po jeho vydání by se mohla realizace rozběhnout do tří let. Původní německá dokumentace dochovaná v Národním archivu Praha a v Německém spolkovém archivu Berlín může sloužit jen orientačně, stavba musí mít zcela nový projekt uzpůsobený dnešním požadavkům. Lze však použít původní dálniční těleso, navázat na tehdejší geologický průzkum. Vše ovšem závisí na financích. Novodobá realizace je rozdělena do několika stavebních úseků. Brno Bosonohy – Kuřim, Kuřim – Černá Hora, Černá Hora – Svitávka, Svitávka - Velké Opatovice, Velké Opatovice - Moravská Třebová.
„Pokud vše půjde hladce, stavba by mohla započít v roce 2020. Stále však není dořešen postoj Občanského sdružení ekologických aktivistů z Brna Bystrce a Knínček, kteří brání vcelku nesmyslnými argumenty výstavbě brněnského úseku. Aktivisté v části Kuřim – Černá Hora navrhují nepřijatelné vedení dálnice po trase, kterou německý vládní rada doktor techniky Hans Lorenz, jenž stavbu osobně řídil, zcela jasně odmítl z věcných důvodů již před válkou. Jedná se zejména o geologicky naprosto nevhodnou lokalitu. Němci již v roce 1938 měli na svém území 3000 km dálnic, dalších 1500 km se stavělo, němečtí projektanti a traséři byli ve svém oboru špičkovými odborníky. Ing. Viktor Von Ranke – autor metody v perspektivním zobrazování již tenkrát dokázal vše realizovat i bez výpočetní techniky. Je tedy třeba se poučit a navázat na práci tehdejších vynikajících mistrů výstavby silnic.
Pochod po dálničním tělese R43, jenž organizuje Klub českých turistů slouží jako upozornění na neutěšenou situaci na „Silnici smrti“ 1/43. Tato komunikace je zastaralá, úzká, přetížená, plná nepřehledných úseků. Stávají se zde často velmi tragické dopravní nehody, průjezdnost je pomalá. Zprovoznění R43 by tedy výrazně pomohlo silniční dopravě v celém kraji.“
„Je třeba říct, že některé části německé dálnice využité jsou, například dvoukilometrový úsek od Svitávky k nešťastné komunikaci 1/43,“ dodal Janda.
Akce Pochod po dálničním tělese R43 – druhý ročník se vydařila i díky sponzorům, kteří mimo jiné přispěli drobnými cenami do tomboly. Jsou to: Sokol Boskovice, regionální čtrnáctideník Zrcadlo Blanenska a Boskovicka, Město Boskovice, Muzeum Boskovicka a Arboretum Šmelcovna Boskovice. Pro děti byly připraveny zábavné soutěže, nafukovací hrad, trampolína, malování. Hudební doprovod obstarala skvělá foklová kapela Prak z Boskovic.
Více zde: http://www.boskovice.cz/turiste-podporili-vystavbu-r43.info?id=6735

Období

Statistiky

  • 59 fotek
  • 1 se líbí

Kategorie a štítky

Nastavení

Nahlásit album
Reklama

Pokračujte v prohlížení

Jestli se vám album líbí…

Přihlásit se na Rajče Prohlédnout znovu
Spustit prezentaci Zastavit
TIPZměny uložíte také pokračováním na další fotku či video a zrušíte je klávesou ESC.
Přidejte do popisu štítky (např. #svatba #cestování) a fotku či video tak objeví více lidí.
Druhý ročník Pochodu po dálničním tělese R43. Druhého září 2011.
Komentáře Přidat